Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μονή Βλατάδων (Τσαούς Μοναστήρι)


''Γιαγιά πότε θα με πας στα παγόνια;''




Κάθε μέρα η γιαγιά μου άκουγε αυτήν την ερώτηση κι όποτε βαστούσαν τα πόδια της με πήγαινε η καημένη στα παγόνια. Λίγα μέτρα πιο πάνω από το πατρικό μας στην  Άνω Πόλη Θεσσαλονίκης, αλλά σε έναν δρόμο ανηφορικό και πετρόστρωτο φώλιαζαν τα όμορφα παγόνια με τα πλουμιστά φτερά τους μέσα στην αυλή της Μονής Βλατάδων. Γαντζωμένη από τα συρματοπλέγματα του προστατευόμενου χώρου,  περίμενα να με ζυγώσει κάποιο αρσενικό και να μου ανοίξει την βεντάλια της ουράς του. Πρώτα άρχιζε το τραγούδι, ένα παράξενο ερωτικό κάλεσμα σαν δυνατό επιφώνημα που αντηχούσε σε όλη την πόλη. Με τον καιρό έμαθα να το μιμούμαι κι εγώ κι έτσι δεν χρειαζόταν ποτέ να περιμένω πολύ για να μου ανοίξουν τα φτερά τους. Σαν άρχιζα να το τραγουδώ κι εγώ, μαζεύονταν όλα τα πουλιά γύρω μου φωνάζοντας κι ανοίγοντας τις ουρές τους.





Σαν μεγάλωσα και δεν χρειαζόμουν τη συνοδεία της γιαγιάς μου, κάθε μέρα μετά το σχολείο, προτού επιστρέψω στο σπίτι έκανα μια μεγάλη στάση στο μοναστήρι. Αφού πρώτα χαιρετούσα τους φίλους μου, πήγαινα στο ''μπαλκονάκι της πόλης'' και άραζα απολαμβάνοντας τη θέα. Ηλιοκαμένα πλακόστρωτα, ασημένιες ελιές, κόκκινες στέγες, γαλανός ουρανός, απέραντη θάλασσα και το άρωμα της ιστορίας. Ηρεμία και περισυλλογή...




Σήμερα που είναι μεγάλη γιορτή το μοναστήρι γιορτάζει και μαζί με το μοναστήρι γιορτάζει και η συχωρεμένη η γιαγιά μου. Του Σωτήρος γινόταν το μεγάλο πανηγύρι του χωριού της κι η γιαγιά αναπολούσε πάντα τα ανέμελα νιάτα της. Μια μέρα σαν κι αυτή είχε πάθει ανακοπή καρδιάς και οι γιατροί την επανέφεραν με ηλεκτροσόκ. Από τότε η καημένη το είχε τάμα να την πηγαίνουμε για προσκήνημα στο χωρίο...



Για πολλά χρόνια οι επισκέψεις μου στη μονή είχαν αραιώσει. Λίγο η απόσταση, λίγο οι υποχρεώσεις. Και να, χθες ο δρόμος μου με πήγε τυχαία προς τα εκεί. Χρόνια μεγαλωμένη στην Άνω Πόλη και ποτέ μου δεν ήξερα πως το καθολικό της μονής ήταν αφιερωμένο στη Μεταμόρφωση του Σωτήρος. Μονή Βλατάδων την ήξερα πάντα ή Τσαούς Μοναστήρι κατά την τούρκικη ονομασία του. Χωρίς να μετράω της μέρες, χθες είχα προγραμματίσει να επισκεφτώ τη φίλη μου που μετακόμισε ψηλά στα κάστρα. Πήρα το 23 σαν τον παλιό καλό καιρό και χωρίς να το καταλάβω παίχτηκε ένα ευτράπελο μέσα στο λεωφορείο και βρέθηκα κι εγώ στη Μονή. Τι είχε γίνει; Μια αεράτη κυρία δεν ήξερε πως να πάει στο Μοναστήρι κι εγώ ενθυμούμενη το παλιό δρομολόγιο του αστικού την κατέβασα σε λάθος στάση. Αμάν την κάτσαμε. Κατέβηκα άρον, άρον από το αστικό κι εγώ και πήγα να την βρω για να της δείξω το δρόμο. Ε με τα πολλά πιάσαμε την κουβέντα και πήγαμε παρέα. Και να τες όλες μου οι αναμνήσεις μαζεμένες. Πήγα στα παγόνια, μιλήσαμε κι άρχισαν όλα να τραγουδούν παρέα. Έκατσα λίγο κάτω από τα πεύκα, αγνάντεψα τη θέα, είπαμε και τα δικά μας με τον από Πάνω και πριν με πάρουν τα ζουμιά ανηφόρισα για το σπιτικό της ''αδελφής'' μου...

http://www.thessalonikiinfo.gr/thessaloniki/thessalonikiaksiotheata/ieramonhblatadwn/index.html



Σχόλια

  1. Τόσα χρόνια Θεσσαλονίκη, λίγες φορές πήγα στην Άνω πόλη, πως δεν έτυχε να ακούσω ποτέ γι'αυτό το μοναστήρι; Κρίμα!!!
    Όμορφη ανάρτηση για του Σωτήρος!
    Σώτερ, σώσον ημάς!
    Καλό ξημέρωμα Χριστίνα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α να πας και να επισκεφτείς όλα τα μνημεία της περιοχής. Θα πάρεις το 23 και θα κατέβεις στη στάση Μονή Βλατάδων.

      Διαγραφή
  2. υπέροχες αναμνήσεις..:))
    φανταστική μονή..
    εκεί βάφτισα την ανιψιά μου και έγινα νονά..τι μου θύμισες...!!


    να'σαι καλά - τα φιλιά μου!
    καλό βράδυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Στην Άνω Πόλη έμενα, όταν πρωτοπήγα στην Θεσσαλονίκη, τι με θύμισες :)) Πολύ τρυφερή η ανάρτηση σου, Χριστίνα! Σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Θαυμάζω τους ανθρώπους που σε όλα τά "άθλια" που υπάρχουν γύρω μας μπορούν και βλέπουν τα όμορφα γύρω μας. Εγώ από Αθήνα θεωρώ την άνω πόλη καταπληκτικό μέρος ακόμη και για μεσημεριανή ανάπαυλα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να σαι καλά Γρηγόρη! Η ομορφιά είναι παντού, αλίμονο αν δεν τη βλέπουμε!
      Σ ευχαριστώ που πέρασες από το λημέρι μου! Καλή σου συνέχεια!

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Αν είσαι φίλος καλοδεχούμενος, αν ήρθες να σπαμάρεις σκέψου το ξανά!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Secret Santa 2022

  Στην εκπνοή του χρόνου σας εύχομαι ολόψυχα Χρόνια πολλά και ένα ευτυχισμένο 2023 με δύναμη και δημιουργικότητα. Τα τελευταία χρόνια οι δραστηριότητές μου έχουν μετακυλιστεί στο instagram  @kristi_petaloti  και στο youtube  Kristi Petaloti . Παρ' όλα αυτά είναι συγκινητικό που κάποιοι παλιοί φίλοι συνεχίζετε να με τιμάτε με την παρουσία σας και τη σκέψη σας. Θαυμάζω το μεράκι σας να κρατάτε την παράδοση και να διοργανώνετε ακόμα δράσεις.  Η Γατόσφαιρα θα μείνει για πάντα ανοιχτή έστω και για κάποιες σποραδικές αναρτήσεις. Παραμένει το πρώτο μου σπιτικό, το σημείο έναρξης πολλών ωραίων πραγμάτων και μπορεί στο μέλλον αν αλλάξει κάτι στην διάρθρωση του Blogger ή και του Wordpress να με βολέψει να γίνω ξανά τακτικότερη.  Όπως φανερώνει και ο τίτλος της ανάρτησης έχουμε μυστικό Άγιο Βασίλη μια δράση θεσμό της βλογκογειτονιάς μας που συντονίζει κάθε χρόνο ακούραστη η αγαπημένη μας Μαριλένα  marilenaspotofart . Ο δικός μου μυστικός Άγιος Βασίλης είναι η Σμαραγδούλα μας  smaragdenia-roul

Σκέψεις ενηλικίωσης

  Πόσες φορές ενηλικιώνεται ο άνθρωπος; Όσες χρειάζεται θα πω. Στα είκοσι παίρνεις για πρώτη φορά την ελευθερία στα χέρια σου, μια ελευθερία που την παρανοείς και την ξοδεύεις αλόγιστα. Θέλεις να ζήσεις και να δοκιμάσεις πράγματα και λες σε όλα ναι κι αυτά τα ναι μια μέρα σε εκδικούνται. Ευτυχώς όμως έρχεται η δεύτερη ενηλικίωση εκεί κοντά στα σαράντα που σου λέει πως ήρθε η ώρα μάθεις να διαχειρίζεσαι αυτήν την ελευθερία προς όφελός σου. Το καμπανάκι του χρόνου και της νιότης που θα αρχίσει να σε εγκαταλείπει σου θυμίζουν ότι δεν χρωστάς σε κανέναν τίποτα παρά μόνο στον εαυτό σου. Χρωστάς τις βόλτες που σε ευχαριστούν με τον τρόπο που εσύ γουστάρεις. Χρωστάς τις ώρες ανάπαυσης χωρίς να πρέπει να δώσεις λογαριασμό σε κανέναν. Χρωστάς τους φίλους που σου δίνουν χαρά και χαμόγελα και όχι εκείνους που θα σε ψυχοπλακώσουν.  Στον κόσμο που ζούμε οι εξουσίες χρειάζονται στρατιώτες. Εκκλησία, Κράτος, Επαναστάσεις όλοι χρειάζονται στρατιώτες να αγωνιστούν για λογαριασμό τους. Η Εκκλησία θέλει

Secret Santa 2023

 Η ανάρτηση μου στο ιστολόγιο μου κατέληξε να είναι μια ετήσια πλέον παράδοση. Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι οι οπτικοακουστικές πλατφόρμες με έχουν κερδίσει και η Γατόσφαιρα παραμένει για συναισθηματικούς λόγους.  Ένα μεγάλο ευχαριστώ στη φίλη Ιωάννα από το ιστολόγιο Συννεφάκι και τα όμορφα δωράκια που μου έστειλε http://kloanna.blogspot.com/ Κι ένα ακόμη ευχαριστώ στην αγαπημένη μας οικοδέσποινα Μαριλένα που μας συντονίζει κάθε χρόνο και μπαίνει πάντα στον κόπο και τα έξοδα να μας στέλνει αναμνηστικά δωράκια. https://marilenaspotofart.wordpress.com/ Εύχομαι σε όλες και όλους καλή κι ευλογημένη χρονιά κι όλη η ευγένεια που διαθέτετε να σας έρχεται πίσω στο πολλαπλάσιο. Για τους πιο ορεξάτους φίλους στο κανάλι μου δείχνω τα δωράκια αναλυτικότερα