Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Hipsteria



link
 Το είπαμε πολλές φορές πως οι εποχές που ζούμε είναι πάρα πολύ δύσκολες. Τόσο δύσκολες που πιστεύω πως όλοι μας, λίγο πολύ είμαστε αρκετά ευαισθητοποιημένοι με το πόνο του άλλου. Ήταν μεσημεράκι της προηγούμενης εβδομάδας και καθόμουν ήσυχα σε ένα καφέ στη Ροτόντα. Οι πιτσιρικαρίες ανεβοκατέβαιναν τη Δημητρίου Γούναρη γεμάτες γέλια και χαρές. Και να, κάπου εκεί ανάμεσα στο χαρούμενο πλήθος περπατούσε σκυφτό ένα ταλαιπωρημένο λιπόσαρκο παλικάρι. Μαλλιά σκληρά κι ανάκατα, πλάτη κυρτή από την αδυναμία, βλέμμα απλανές και σκυθρωπό. Μόνος κι έρημος με μια κουρελού για πανωφόρι και μια γενειάδα που έφτανε στο στέρνο. Η καρδιά μου σφίχτηκε καθώς έκανα συνειρμούς περιέργους για το υπόβαθρο αυτού του ανθρώπου. Τι ήταν; Άστεγος περιπλανώμενος; Απόκληρος τουρίστας; Τα μάτια μου καρφώθηκαν επάνω του ανιχνευτικά ψάχνοντας ένα ακόμα στοιχείο που θα με έκανε να βγάλω ένα λογικό συμπέρασμα. 

link
 Τα δευτερόλεπτα έτρεχαν και ο ασθενικός άνδρας πλησίασε. Κοίταξα τα χέρια του να δω μήπως κρατούσε κανένα κυπελάκι για ελεημοσύνη, αλλά…. κρατούσε iphone!  Μα βέβαια πώς δεν το είχα καταλάβει από την αρχή, ήταν hipster και μάλιστα πολύ προχωρημένος. 

 Μέχρις στιγμής γούσταρα κι εγώ πολύ, τα ρετρό κουρέματα, τις καλοχτενισμένες χωρίστρες, τα κοκάλινα γυαλιά, τα χειροποίητα πλεκτά ζακετάκια. Πολύ ρομαντικό. Καθώς είχα την τύχη να μεγαλώσω με τους παππούδες μου, εξοικειώθηκα από πολύ μικρή ηλικία με τις συνήθειες των παλιών ανθρώπων. Στα δέκα μου ήξερα ήδη να ράβω και να πλέκω, να μαγειρεύω, να εκτρέφω κοτούλες, να φτιάχνω τραχανά και να τραγουδάω τα κανταδόρικα τραγούδια του παλιού γραμμοφώνου. Ήμουν εκεί κάπου στα δέκα όταν έκλαψα παρέα με τον Christian Bail στην επική ταινία, τα παιδιά του Swing και χόρευα μαζί του  το it dont mean a thing if it cannot be swing… Απλές καθημερινές συνήθειες που μέσα σε μια πενταετία, άντε ωχταετία έγιναν το απόλυτο must της σύγχρονης εποχής. 
 
link
 Σίγουρα κάθε γενιά αναζητά το στίγμα της. Κι εγώ με τη σειρά μου έκανα τις στιλιστικές μου ακρότητες και ίσως τις κάνω ακόμα, αλλά είναι αυτό το περισπούδαστο ύφος βρε παιδί μου της αυθάδειας που αγγίζει το όριο της αγένειας. Το έργο το έχουμε ξαναδεί. Οι hipster αγκαλιάζουν το στυλ της χαμένης γενιάς του μεσοπολέμου γιατί πιστεύουν πως η σημερινή μας εποχή μέσα στην παράνοιά της έχει αποτύχει. Κανένας δεν είναι πλέον τόσο ρομαντικός όσο ήταν ο Ernest Hemingway και ο Antoine de Saint-Exupéry. Συμφωνώ και επαυξάνω. Όμως και εκείνη η γενιά του μεσοπολέμου, που είδε τα οράματά της από την παγκόσμια οικονομική κρίση και τον πόλεμο να καταρρέουν, γύρισε κι αυτή αντίστοιχα την πλάτη της στην δικιά της εποχή  και στράφηκε σε αλλοτινές ξεχασμένες αξίες. Στράφηκε σε περιόδους ξεχασμένες και σε πολιτισμούς πρωτόγονους. Ο Picasso, o Matisse ύμνησαν μέσα από την αφαιρετική ζωγραφική τους την τέχνη των άγριων φυλών της Αφρικής. Ο Andre Breton αποκήρυξε την κλασσική παιδεία, ενοχοποιώντας την για την κατάντια της τότε σύγχρονης καπιταλιστικής κοινωνίας. Τότε ήταν που γεννήθηκαν όλα τα μοντέρνα κινήματα της τέχνης προκειμένου να χλευάσουν  τα παράγωγα ενός αποτυχημένου πολεμόχαρου πολιτισμού. Και τώρα να’ μαστε εμείς, να εξιδανικεύουμε λόγω χρονικής απόστασης τους ανθρώπους εκείνης της εποχής. 

 Κάπου, κάπου το καταλαβαίνω γιατί η ιστορία επαναλαμβάνεται και έχουμε τώρα πολλά περισσότερα κοινά με τη γενιά του 30 παρά με την πρόσφατη γενιά του 90 και του 2000. Όπως τότε που οι άνθρωποι ζούσαν τη μεγάλη φούσκα της χλιδάτης ζωής της δεκαετίας του 20 και μετά προσγειώθηκαν απότομα με το οικονομικό κραχ και τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, έτσι κι εμείς πέσαμε από τα σύννεφα. Όπως τότε που ανέβαινε σταδιακά ο φασισμός σε όλη την Ευρώπη, έτσι και τώρα. 


link

 Αν λοιπόν αυτή η ανάγνωση του στυλ της τότε εποχής, εκφράζει την βαθύτερη ανάγκη να διδαχθούμε από τα λάθη της ιστορίας, τότε η σημερινή γενιά των εικοσάριδων και τριαντάριδων θα είναι η εξυπνότερη όλων των εποχών. Αν όμως όλα αυτά έχουν να κάνουν μόνο με έναν ρηχό  εισαγόμενο  μιμητισμό εκ Αμερικής, τότε μόνο χλεύη προς τους παππούδες μας που πολέμησαν στο μέτωπο μπορούν να είναι οι μακριές μας γενειάδες…

Σχόλια

  1. Όταν απουσιάζει η πρωτοτυπία αρχίζει η εποχή της αντιγραφής.Δυστυχώς αυτό που αποδεικνύεται,είναι πως αυτά τα "στυλ" είναι περισσότερο αποτέλεσμα καταναλωτικής μανίας και εκτόνωση της άνοιας που υπάρχει...και όπως είναι γνωστό τίποτα το πρωτότυπο δεν κρατάει,σε 1-2 χρόνια θα έχει ξεχαστεί το στυλ και ως δια μαγείας θα έχει εμφανιστεί ένα άλλο πιο "cool" στυλάκι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καμιά φορά οι ίδιες οι συνθήκες της ζωής διαμορφώνουν το στυλ και τις μόδες. Ο καιρός μόνο θα δείξει.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Αν είσαι φίλος καλοδεχούμενος, αν ήρθες να σπαμάρεις σκέψου το ξανά!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αυτοπροστασία

  Σε συνέχεια με την προηγούμενη πόσο συχνά καταπιέζουμε τον εαυτό μας για να είμαστε συμπεριληπτικοί. Τα συναισθηματικά ξεσπάσματα όταν δεν είναι κανόνας είναι πράξη αυτοσεβασμού και αυτοπροστασίας. Την στιγμή που νιώθουμε πνιγμένοι δεν γίνεται να βάλουμε σε δεύτερη μοίρα τον εαυτό μας. Όλοι μας δικαιούμαστε έναν ζωτικό χώρο μέσα στον οποίο ορίζουμε οι ίδιοι τις αντοχές μας. Αν η Περσεφόνη για παράδειγμα είναι σπουδαίο άτομο αλλά η παρουσία της μας είναι επιβαρυντική ακόμα και για λόγους που δεν βγάζουν νόημα δε θα πρέπει να καταπιέσουμε την ανάγκη μας να την κρατήσουμε μακριά. Μπορεί τη στιγμή του ξεσπάσματος μας να μην είμαστε κατανοητοί αλλά είναι η στιγμή της μετάβασης από μία ανισόρροπη κατάσταση σε μια νέα που θα πάρει χρόνο για να μορφοποιηθεί. Σε αυτό το στάδιο κάποιες επιφανειακές συναναστροφές θα τερματιστούν και κάποιοι ουσιαστικοί δεσμοί θα πάνε ακόμα πιο μακριά. Όμοια και κάποιες συνήθειες και συμπεριφορές. Ακόμα και το ίδιο το σώμα θα αλλάξει. Η όψη μας, η βιολογία μ...

Το μικρό και το μεγάλο κακό

  Η προαιώνια μάχη καλού και κακού δεν έχει σιγάσει ποτέ πάνω στον κόσμο. Η πρόοδος του αιώνα όμως γεννά την προσδοκία για μια καλύτερη ανθρωπότητα που επιλέγει συνειδητά το καλό. Κι αυτή η προσδοκία κάθε μέρα ματαιώνεται. Όλοι μας θεατές μιας συνθήκης όπου συνάνθρωποι μας χειροκροτούν την φρίκη ντύνοντάς την με σενάρια και αφηγήματα που τους εξυπηρετούν. Κι ενώ δεν υπάρχει κάτι πιο κραυγαλέα άδικο και εγκληματικό από τη βασανιστική θανάτωση παιδιών κάποιοι χαίρονται με αυτό και στηρίζουν κάθε πράξη βίας. Κι αυτό είναι μια πικρή αλήθεια. Μια τεράστια μερίδα του παγκόσμιου πληθυσμού έχει επιλέξει το κακό και κανείς δεν μπορεί να το αλλάξει. Τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους. Όλες οι φωνές δικαιοσύνης μέχρι στιγμής δείχνουν ανίσχυρες. Κι αφού αυτό το κακό δεν μπορεί να νικηθεί τι άλλο μας μέλλει να κάνουμε; Ίσως να αναζητήσουμε το μικρό καθημερινό κακό που τρώει τις ζωές μας. Το κακό στον κοντινό μας περίγυρό, το κακό μέσα μας. Κάτι μας διαφεύγει, κάτι δεν βλέπουμε. Κι αν αυτός ο κό...

Ένα αγόρι

 Ένα αγόρι θέλει να γίνει ποιητής, να μιλά για την αγάπη Ένα αγόρι θέλει να πατήσει στα σύννεφα, να νιώσει το σώμα του να ελαφραίνει Να ξαπλώσει πάνω στη δροσερή χλόη  Να αποκοιμηθεί με το κελάηδημα των πουλιών Να χτενίσει τα μαλλιά της αγαπημένης του. Ένα αγόρι θέλει κόψει ένα τριαντάφυλλο και να το βάλει στο βάζο Να κεντήσει μια καρδιά και να την κάνει δώρο Να μαζέψει κοχύλια σε ένα ακρογυάλι  Να γράψει στην άμμο ένα σ΄αγαπώ Κι αυτή είναι η συμμετοχή μου για τη  Μίνι Σκυτάλη#1  της Μαίρης με φωτογραφία κλήρωσης τη Νο4 Ενώ λίγες μέρες νωρίτερα είχα μια ''Ελεύθερη πτώση'' για το δρώμενο των  Γνωμικών   Φοβάμαι τον κόσμο, θυμάμαι είχα πει στον ψυχολόγο. Φοβάμαι να αναμετρηθώ με τον κόσμο,να μπω σε μια παρέα και να συμμετέχω στις συζητήσεις, να βγω ένα ραντεβού, να πάω σε μια συνέντευξη. Φοβάμαι πως θα τους είμαι βάρος, πως θα σπαταλήσω το χρόνο τους. Είναι τόσο πολλοί ωραίοι και ενδιαφέροντες άνθρωποι εκεί έξω. Άνθρωποι που ξέρουν να συμπεριφερθούν, να ...