Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Άνω Λαδάδικα


Βαλαωρίτου-Συγγρού


  Είναι παγκόσμια τάση, σε όλες τις μεγαλουπόλεις ανά την υφήλιο, οι πάλαι ποτέ βιομηχανικές και βιοτεχνικές περιοχές να μετατρέπονται σε εναλλακτικές πιάτσες ψυχαγωγίας, διασκέδασης και πολιτισμού. 
   
Βασικό κριτήριο για την τάση αυτή είναι πρωτίστως το χαμηλό κόστος ενοικίασης κτιρίων και χώρων σε τέτοιες περιοχές και κατά δεύτερον το έντονο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον των οικοδομημάτων. Το πλούσιο ιστορικό υπόβαθρο, συνδέεται τις περισσότερες φορές με έντονα συναισθηματικά φορτισμένες μνήμες. Εμπορικές συντεχνίες, εργατικά συνδικάτα, μαζικές ερημώσεις, αγώνες, μετακινήσεις πληθυσμών, και ούτω καθεξής. 

  
Τις περισσότερες φορές η μετάβαση από την μία χρήση στην άλλη γίνεται σταδιακά, εμπεριέχοντας πολλά μελανά σημεία στο ενδιάμεσο. Όλες αυτές οι περιοχές προτού μπουν σε μία φάση επανάχρησης, τις περισσότερες φορές, βιώνουν μιά μακροχρόνια κατάσταση παρακμής, αποτελώντας εστίες εγκληματικότητας και παρεκκλίνουσων δραστηριοτήτων. 

  Στην Θεσσαλονίκη οι περιοχές αυτές συγκεντρώνονται ως επί τω πλείστων, στο δυτικό κομμάτι της πόλης, πλησίον του λιμανιού, εντός και εκτός του αστικού ιστού, φθάνοντας και μέχρι τα σφαγεία. 


 Ο εγκαινιασμός της αναβάθμισης αυτών των περιοχών έγινε την δεκαετία του '90 όταν τα Λαδάδικα μπήκαν στο πρόγραμμα συντήρησης και αποκατάστασης. Την περίοδο 1995-2005 τα ανανεωμένα πλέον, Λαδάδικα, γνώρισαν την μεγαλύτερη ακμή τους. Την τελευταία όμως επταετία η τάση επανάχρησης χώρων επεκτάθηκε προς τα άνω Λαδάδικα, στις συνοικίες των οδών Φράγκων, Συγκρού και Βαλαωρίτου. 


  
Το ότι η συμβολή των οδών αυτών έχει εξελιχθεί στην πιο εναλλακτική πιάτσα  της Θεσσαλονικιότικης διασκέδασης, είναι περιττό να σχολιαστεί. Ωστόσο η μνεία, αυτού του άρθρου θα γίνει για την αξία των νεοκλασικών και εκλεκτικιστικών κτιρίων που δεσπόζουν στα στενοσόκακα της περιοχής, τα οποία δυστυχώς ακολουθούν την μοίρα των περισσοτέρων ιστορικών κτιρίων αυτής της πόλης. 

  Τολμήστε να αναζητήσετε αυτά τα κτίρια στο φως της μέρας, τότε που η κοσμοπλημμύρα και τα φώτα των μπαρ δεν θα θαμπώνουν την όρασή σας. Πρόκειται για αληθινά διαμάντια που παρακμάζουν καθημερινά κάτω από τον ζυγό της φθοράς του χρόνου. Η Θεσσαλονίκη είναι μία πόλη με τεράστια ιστορική και τουριστική αξία, με μικρή όμως επισκεψιμότητα κι αυτό γιατί είναι κυρίως γνωστή στο επιχειρηματικό προσωπικό που έρχεται για εμπορικές και οικονομικές συναλλαγές.

 Το πρόβλημα της διαχείρισης των ιστορικών κτιρίων, είναι διαχρονικό και όλες οι διαδικασίες μπλοκάρονται στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και της κρατικής αναλγησίας καθώς και στις περιπλεγμένες υποθέσεις ιδιοκτισίας.   




























                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αυτοπροστασία

  Σε συνέχεια με την προηγούμενη πόσο συχνά καταπιέζουμε τον εαυτό μας για να είμαστε συμπεριληπτικοί. Τα συναισθηματικά ξεσπάσματα όταν δεν είναι κανόνας είναι πράξη αυτοσεβασμού και αυτοπροστασίας. Την στιγμή που νιώθουμε πνιγμένοι δεν γίνεται να βάλουμε σε δεύτερη μοίρα τον εαυτό μας. Όλοι μας δικαιούμαστε έναν ζωτικό χώρο μέσα στον οποίο ορίζουμε οι ίδιοι τις αντοχές μας. Αν η Περσεφόνη για παράδειγμα είναι σπουδαίο άτομο αλλά η παρουσία της μας είναι επιβαρυντική ακόμα και για λόγους που δεν βγάζουν νόημα δε θα πρέπει να καταπιέσουμε την ανάγκη μας να την κρατήσουμε μακριά. Μπορεί τη στιγμή του ξεσπάσματος μας να μην είμαστε κατανοητοί αλλά είναι η στιγμή της μετάβασης από μία ανισόρροπη κατάσταση σε μια νέα που θα πάρει χρόνο για να μορφοποιηθεί. Σε αυτό το στάδιο κάποιες επιφανειακές συναναστροφές θα τερματιστούν και κάποιοι ουσιαστικοί δεσμοί θα πάνε ακόμα πιο μακριά. Όμοια και κάποιες συνήθειες και συμπεριφορές. Ακόμα και το ίδιο το σώμα θα αλλάξει. Η όψη μας, η βιολογία μ...

Το μικρό και το μεγάλο κακό

  Η προαιώνια μάχη καλού και κακού δεν έχει σιγάσει ποτέ πάνω στον κόσμο. Η πρόοδος του αιώνα όμως γεννά την προσδοκία για μια καλύτερη ανθρωπότητα που επιλέγει συνειδητά το καλό. Κι αυτή η προσδοκία κάθε μέρα ματαιώνεται. Όλοι μας θεατές μιας συνθήκης όπου συνάνθρωποι μας χειροκροτούν την φρίκη ντύνοντάς την με σενάρια και αφηγήματα που τους εξυπηρετούν. Κι ενώ δεν υπάρχει κάτι πιο κραυγαλέα άδικο και εγκληματικό από τη βασανιστική θανάτωση παιδιών κάποιοι χαίρονται με αυτό και στηρίζουν κάθε πράξη βίας. Κι αυτό είναι μια πικρή αλήθεια. Μια τεράστια μερίδα του παγκόσμιου πληθυσμού έχει επιλέξει το κακό και κανείς δεν μπορεί να το αλλάξει. Τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους. Όλες οι φωνές δικαιοσύνης μέχρι στιγμής δείχνουν ανίσχυρες. Κι αφού αυτό το κακό δεν μπορεί να νικηθεί τι άλλο μας μέλλει να κάνουμε; Ίσως να αναζητήσουμε το μικρό καθημερινό κακό που τρώει τις ζωές μας. Το κακό στον κοντινό μας περίγυρό, το κακό μέσα μας. Κάτι μας διαφεύγει, κάτι δεν βλέπουμε. Κι αν αυτός ο κό...

Ένα αγόρι

 Ένα αγόρι θέλει να γίνει ποιητής, να μιλά για την αγάπη Ένα αγόρι θέλει να πατήσει στα σύννεφα, να νιώσει το σώμα του να ελαφραίνει Να ξαπλώσει πάνω στη δροσερή χλόη  Να αποκοιμηθεί με το κελάηδημα των πουλιών Να χτενίσει τα μαλλιά της αγαπημένης του. Ένα αγόρι θέλει κόψει ένα τριαντάφυλλο και να το βάλει στο βάζο Να κεντήσει μια καρδιά και να την κάνει δώρο Να μαζέψει κοχύλια σε ένα ακρογυάλι  Να γράψει στην άμμο ένα σ΄αγαπώ Κι αυτή είναι η συμμετοχή μου για τη  Μίνι Σκυτάλη#1  της Μαίρης με φωτογραφία κλήρωσης τη Νο4 Ενώ λίγες μέρες νωρίτερα είχα μια ''Ελεύθερη πτώση'' για το δρώμενο των  Γνωμικών   Φοβάμαι τον κόσμο, θυμάμαι είχα πει στον ψυχολόγο. Φοβάμαι να αναμετρηθώ με τον κόσμο,να μπω σε μια παρέα και να συμμετέχω στις συζητήσεις, να βγω ένα ραντεβού, να πάω σε μια συνέντευξη. Φοβάμαι πως θα τους είμαι βάρος, πως θα σπαταλήσω το χρόνο τους. Είναι τόσο πολλοί ωραίοι και ενδιαφέροντες άνθρωποι εκεί έξω. Άνθρωποι που ξέρουν να συμπεριφερθούν, να ...